جامع ترین وب سایت نیازمندی های ایرانیان

مدیریت کسب و کار
1394/11/27 تاریخ

در جایگاه یک مدیر چطور باید با اشتباهات خود روبرو شویم؟

گذری بر مخاطرات پیش روی یک مدیر

منبع : نشریه zeit آلمان

در جایگاه یک مدیر چطور باید با اشتباهات خود روبرو شویم؟

افرادی که یک پست مدیریتی را در طول فعالیت کاری خود تجربه کرده باشند، قطعاً مخاطرات و پیچیدگی های این جایگاه حساس شغلی را بهتر و بیشتر از سایرین درک می کنند. احتمالاً تا به حال برای شما هم پیش آمده که در انتقاد از عملکرد و تصمیم گیری مدیرتان، با زیر سوال بردن نحوه رفتار و تصمیم گیری او، بلافاصله خود را جای او گذاشته و از عبارت " اگر من جای او بودم ..." استفاده کرده اید.

در حقیقت، موضوع به همین سادگی که عده ای متصورند هم نیست. مدیریت یک سازمان امری پیچیده و پرمسولیت است، نظارت و ایجاد هماهنگی در امور جاری، نظارت بر عملکرد پرسنل و تقسیم عادلانه وظایف، مسولیت پذیری و آگاهی از اهداف سازمانی و چگونگی پیشبرد آن حتی به صورت روزانه ،ارائه الگوی مناسبی از گفتار و رفتارهای فردی و جمعی از خود برای سایرین، یکسان نگری و جلوگیری از تنش ها و سوء برداشت ها، انگیزه دادن به پرسنل و یا در نظر گرفتن تنبیهات در شرایط لزوم ، برخورداری از قدرت تصمیم گیری سریع و صحیح در مواقع خاص و شجاعت اجرایی کردن آن، از عمده وظایف یک مدیر است که به واسطه ویژگی هایش میتواند محل بروز اشتباهات فراوانی برای شخص مسول نیز باشد.

جدا از همه وظایف ریز و درشت یک ″مدیر″، آنها باید به خود نیز نگاه نقادانه ای داشته باشند تا بتوانند از تجربیات درس گرفته و تغییرات لازم را ایجاد کنند.

اشتباه کردن یک مدیر شرم آور نیست٬ اما اگر این اشتباهات تکرار شد مسئله فرق می کند. درس گرفتن از اشتباهات گذشته، برای یک مدیر بسیار خوب است چرا که او می تواند در شرایط پیچیده کاری از این تجربیات استفاده کند. اما مسلم است که اکثر مدیران تازه کار ترجیح می دهند از راه های تئوریک استفاده کنند تا تصمیمات آنها ریسک کمتری داشته باشد.

نویسندگان آلمانی ( توماس و یوهانس ساتلر و بن مک کنزی) با گردآوری کتابی آموزشی با عنوان "مدیریت به روز" امکان استفاده از تجربیات مدیران گذشته را برای مدیران جدید فراهم کرده اند. موضوع اصلی کتاب آنها "سی خاطره" از چند رییس است که در آن، مدیران از مشکلات کاری که در گذشته با آنها روبرو شده اند و راه مقابله و حل این مشکلات سخن می گویند: اینکه در هنگام بروز این مشکلات آنها چه کرده اند و اتخاذ چه تصمیماتی در حل این مسائل موثر بوده است.

به طور مثال ، چطور می توان به کارمندی که دچار بحران شده کمک کرد و انگیزه دوباره ای به او داد و یا زمانی که یک کارمند نمی داند با همکاران حسودش چگونه باید رفتار کند٬ مدیر چه راهکاری می تواند داشته باشد. موضوع قبول کردن همکاری با کارکنان مسن تر٬ صحبت در مورد استعفای یکی از آنها ٬ تصمیم گیری در مورد موارد اخلاقی و یا روشهای مختلف انگیزه بخشیدن به آنها از دیگر تجربیات عنوان شده در این کتاب است.

درجایی که ضرورت آموزش مدیران به منظور افزایش سطح مهارت ها و توانایی ها به خوبی احساس می شود، به نظر می رسد خواندن این کتاب جالب برای مدیران کشور ما نیز خالی از لطف نباشد.

 

1046 بازدید