جامع ترین وب سایت نیازمندی های ایرانیان

کار و اشتغال
مطالب مرتبط :

  فیسبوک ١٢ ساله شد! چند تریلیون دلار از وقت مردم تلف شد؟

  اخراج کارمند خاطی یا ناکارآمد: بایدها و نبایدها

  ٦ تیپ همکار اعصاب خردکن و نحوه تعامل با آن ها

  در جایگاه یک مدیر چطور باید با اشتباهات خود روبرو شویم؟

  ٤ فاکتور تاثیرگذار بر روی میزان خوشحالی ما در محل کار

  ٧ روش کاربردی برای لذتبخش کردن روز اول کار!

  ۵ روش ارزان قیمت برای بهبود فضای کار و بالا بردن بازدهی کارمندان

  چه کنیم اگر فهمیدیم رئیسمان از ما متنفر است؟

  انقلاب روبات ها ممکن است تا سال ٢٠٢٠، پنج میلیون شغل را حذف کند

  ١٠ اشتباه بزرگ در مصاحبه های شغلی که به قیمت از دست دادن کار جدید تمام می شوند!

  مشاغلی که در آن زنان بیشتر از مردان دستمزد می گیرند

  ٢٩ شغل پراسترس دنیا

  ۹ دلیل برای اینکه شغل خود را در اسرع وقت عوض کنید!

1394/12/03 تاریخ

وقتی که شبکه های اجتماعی باعث اخراج شما می شوند...

منبع: cnbc.com

وقتی که شبکه های اجتماعی باعث اخراج شما می شوند...

قبل از اینکه پست فیسبوک دوستتان را likeکنید، بهتر است خوب فکر کنید رئیستان از این همه وقت که پای فیسبوک هدر می دهید خوشش می آید یا نه؟

پیشرفت تکنولوژی در طول این سال ها محیط های کاری را از ابعاد مثبت و منفی دستخوش تغییر کرده است. اما این روزها شبکه های اجتماعی تا حدودی مانع انجام وظایفمان در محل کار شده اند. رزماری هافنر، مدیر ارشد منابع انسانی مجموعه CareerBuilder معتقد است: "شبکه های اجتماعی به افراد فرصت بسیار خوبی میدن تا درباره موفقیت هاشون به بقیه هم خبر بدن. اما اگر درست استفاده نشن، ممکنه باعث بشن حتی کارمون رو هم از دست بدیم."

براساس آخرین آمار و ارقام، نزدیک به ٢٨% از کارفرماها، زیردستانشان را به خاطر استفاده های غیرکاری از اینترنت (مثلا خرید آنلاین، چک کردن فیسبوک یا...) اخراج کرده اند؛ ١٨% هم اعلام کرده اند کارکنانشان را به خاطر مطلب نامربوطی که روی شبکه های اجتماعی پست کرده اند از کار بیکار کرده اند. سوزانا فلورز، نویسنده کتاب "جادوی فیسبوک: فیسبوک چطور احساسات، روابط و زندگی افراد را تغییر می دهد" می گوید: "منطقی نیست که توقع داشته باشیم یه نفر ٨ ساعت تمام روی کارش تمرکزکنه... آدمیزاد مجبوره وسط کارش یه کم هم استراحت کنه؛ این روزها این استراحت می تونه در قالب سر زدن به شبکه های اجتماعی هم باشه!"

سوال اصلی همین است که این استراحت های میان روز دقیقا شامل چه کارهایی می شوند؟ براساس تحقیق دیگری که در موسسه CareerBuilder انجام شده، مشخص شد از هر ٤ نفر یک نفر دست کم یک ساعت از وقت کاری اش را به تماس، ایمیل یا پیامک های شخصی می گذراند. ٢١% از افراد هم اعلام کردند نزدیک به یک ساعت یا حتی بیشتر را به جستجو در وب، تماشای عکس و... صرف می کنند. براساس گزارش اتاق بازرگانی ایالات متحده، مردم معمولا یک ساعت از وقت کاری شان را در شبکه های اجتماعی می گذرانند؛ افراد ٣٠ تا ٤٠ ساله بیشتر از بقیه وابستگی دارند و نزدیک به ١/٨ ساعت از وقت کاری شان را در چنین شبکه هایی سپری می کنند.

با این حال برخی از پژوهش ها در این زمینه نشان می دهند استفاده محدود از شبکه های اجتماعی می تواند میزان بهره وری افراد را افزایش بدهد. بخش قابل توجهی از افراد ٣٠ تا ٤٠ ساله اعلام کرده اند هنگام انتخاب موقعیت شغلی، بررسی می کنند در محل کار موردنظر، تکنولوژی های پیشرفته وجود دارد یا خیر. براساس گزارش مشابهی که موسسه تحقیقاتی PricewaterhouseCoopers منتشر کرده است، نزدیک به ٧٨% از این گروه گفته اند اگر در محل کارشان تکنولوژی های پیشرفته وجود داشته باشد، با علاقه و جدیت بیشتری کار می کنند.

برخی از کمپانی ها به کارمندانشان زمان های استراحت کوتاه – مثلا دو یا سه وقفه ١٥ دقیقه ای – می دهند تا به شبکه های اجتماعی سر بزنند؛ فلورز معتقد است چنین وقفه هایی به مغزمان اجازه می دهند تا استراحت کند و برای بقیه روز بازدهی بیشتری داشته باشد: "به کمپانی ها پیشنهاد می کنم کارمنداشون رو محدود نکنن و استفاده از شبکه های اجتماعی رو به کل ممنوع نکنن؛ بهتره این مساله رو تا حدی کنترل کنن... باید طوری برخورد کنن که شان و شخصیت مجموعه حفظ بشه، کارمندها هم حد خودشون رو متوجه بشن."

به اعتقاد هافنر هم بهترین راه حل این است که درخصوص شبکه های اجتماعی خط مشی مشخصی تعریف کنیم: "از اونجاکه بیشتر کارمندها در محل کارشون از گوشی موبایل خودشون استفاده می کنن، بلاک کردن شبکه های اجتماعی روی اینترانت اداره فایده خاصی برامون نداره؛ بهترین کار اینه که برای کارمندها خط مشی معینی تعریف کنیم."

اما نحوه سپری شدن زمان افراد با شبکه های اجتماعی، از طول ساعات سپری شده با آن ها مهم تر است؛ گاهی حتی یک پست نامربوط می تواند اعتبار کاری و زندگی شغلی مان را به کل به فنا بدهد. هافنر معتقد است: "این قضیه که سرکار به چنین سایت هایی سر بزنیم یا نه به یک طرف، مساله دیگه اینه که مراقب باشیم چه مطالبی پست می کنیم؛ بهتره چیزی ننویسیم که بعدها پیش رئیسمون خجالت زده بشیم.."

فلورز هم پیشنهاد کرده فقط مطالبی را منتشر کنیم که حاضر هستیم به صورت رودررو با همکاران یا رئیسمان در میان بگذاریم؛ بهتر است قبل از اضافه کردن همکارانمان به Friend های پروفایل فیسبوکمان خوب فکر کنیم، رئیسمان را هم به هیچ وجه به لیست Friend هایمان اضافه نکنیم. فلورز معتقد است باید حریم شخصی پروفایلمان کاملا حفظ شود: "مردم روی این شبکه ها طوری مطلب می نویسن که انگار دفترچه خاطراتشونه... گاهی حتی درباره مشکلات کاری شون گلایه می کنن، بقیه دوست ها یا اعضای خانواده شون هم خیلی راحت جانبداری می کنن و به رئیس یا همکاراشون ناسزا می گن... در کل ماهیت چنین شبکه هایی طوریه که خیلی راحت آدم رو به دردسر می ندازن.."

براساس گزارش مجموعه Career Builder بی احترامی از هر نوعی که باشد، چه در سطح اینترنت و چه رودررو، همچنان مهم ترین دلیل اخراج شدن کارکنان است. فعالیتمان در فیسبوک، اینستاگرم یا توئیتر به کنار، اگر مرتبا دیر به محل کارمان برسیم، احتمال اخراج شدنمان خیلی بیشتر می شود...

آنطور که هافنر معتقد است، سایر دلایل عمده اخراج شدن کارکنان، مسائلی مثل پیروی نکردن از دستورات، اذیت کردن همکاران خانم، شایعه پراکنی در محل کار و صد البته عملکرد ضعیف شغلی هستند...

1163 بازدید